AfvallenVoeding

Verbrandt buikvet als sneeuw voor de zon

Het verbranden van buikvet kan een lastig proces zijn, maar met de juiste informatie en tips kan je snel en effectief buikvet verliezen. Verkeerde voeding is helaas de meest gemaakte fout bij vetverbranding.

Zodra je de adviezen uit dit artikel opvolgt zal je merken dat je vet als sneeuw voor de zon van je buik verdwijnt. Lees snel verder en ga voor die strakke, slanke buik!

Te veel buikvet?

Eigenlijk is het vrij simpel: te veel calorieën (koolhydraten) en stress zorgen ervoor dat je lichaam extra buikvet aanmaakt, want zodra je meer calorieën eet dan je verbruikt slaat je lichaam vet op.

Waar je lichaam dit op slaat is voor een deel genetisch bepaalt, maar lang niet voor 100%. Je hebt namelijk zelf in de hand of je buikvet aanmaakt of juist verliest.

Iedereen heeft buikvet! Ook de mensen met een ‘sixpack’. Alleen is hun vetpercentage lager dan bij mensen zonder zichtbare buikspieren. Maar goed ook, want zonder vet in en op je buik zou je totaal geen weerstand hebben.

Naast het vet op je buik, ook wel onderhuids vet genoemd, bestaat er vet in je buik. Dit vet zit rond je organen, zoals je hart, longen en je maag. Orgaanvet wordt ook wel ‘visceraal vet’ genoemd.

Je lichaam heeft beide soorten vet nodig. Vet op je buik voor weerstand en vet in je buik om schokken van buitenaf op te vangen en hormonen aan te maken. Echter, te veel orgaanvet is niet gezond en zorgt ervoor dat je buik uitzet. Hierdoor ziet je buik er dikker uit.

Met teveel buikvet, loop je het risico op vervelende klachten en ziektes en die wil je voorkomen! Hierbij kan je denken aan een te hoge bloeddruk, een hoog cholesterol, hart- en vaatziekten of zelfs kanker. Zelfs ‘dunne’ mensen met te veel orgaanvet lopen een groter risico op deze ziektes.

Een gezond vetpercentage verschilt per geslacht en is ook afhankelijk van je leeftijd. Het gezonde vetpercentage van een volwassen vrouw ligt tussen de 20-32% vet. Bij een man is dit tussen de 8-18%.

Maak van je lichaam een vet verbrandende machine

Goed gevarieerde voeding is belangrijk wanneer je van je lichaam een vet verbrandende machine wilt maken. Zodra je je ontbijt hebt gehad, gaat je lichaam direct aan de slag om het voedsel te verwerken.

Bij het ontbijt zorg je er dus voor dat je stofwisseling geactiveerd wordt. Het nemen van een goed, voedzaam ontbijt is daarom belangrijk om buikvet te verbranden.

Stimuleer je vetverbranding door je stofwisseling aan de gang te houden.

Zie de stofwisseling dan ook als een auto die rijdt op benzine. Als je stopt met tanken dan rijd je auto na een tijd niet meer. Gooi je er wat benzine bij in dan kan je weer verder rijden. Logisch toch?

Je lichaam werkt op dezelfde manier en dien je ook te voorzien van de juiste brandstof. Regelmatig zal je daarom moeten eten, zo’n 4-7 keer per dag. Een goed voedingspatroon begint bij je ontbijt, daarna een gezond tussendoortje, de lunch, tweede tussendoortje (eventueel een eiwitrijke maaltijd voor je training) en het diner.

Mocht je ’s avonds nog trek hebben kies dan voor een gezond eiwitrijk tussendoortje, zoals een proteïne reep, gekookt eitje of Griekse yoghurt met wat bosvruchten.

Het kan lastig zijn om van start te gaan met de juiste voeding, en dat begrijp ik! Daarom heeft FitChef een recptenboek ontwikkeld voor snelle, eiwitrijke recepten binnen 15 minuten.

In dit receptenboek: FitChef Turbo vind je buikvet verbrandende recepten waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.

Deze recepten zijn met uiterste zorg samengesteld en bevatten alle belangrijke voedingsstoffen in de juiste verhouding. Dat helpt je om fit te worden én te blijven!

Eiwitrijk en Koolhydraatarm

Je lichaam is op zoek naar de juiste voedingsstoffen als je een hongergevoel hebt. Dit lijkt misschien logisch, maar denken we niet vaak dat honger gestild kan worden met voldoende voedsel?

Wellicht denk je dat deze twee dingen hetzelfde zijn, maar dat is het niet. Voedsel en voedingsstoffen zijn twee verschillende dingen. Wanneer je iets eet met een hoge voedingswaarde dan zal je sneller vol zitten dan voeding met een lage voedingswaarde.

Dit komt er op neer dat eiwitrijk voedsel, zoals kip, salade en noten je lichaam slank maken en snelle koolhydraten en suikers, zoals pasta, rijst en aardappelen, maken je lichaam dik.

Je lichaam kan echter maar met een ding bezig zijn, of vet verbranden of vet opslaan, niet allebei tegelijk. Eiwitten zorgen er voor dat je je vetverbranding stimuleert en koolhydraten zorgen er voor dat je lichaam vet op slaat.

Om te starten met buikvet verbranden is eiwitrijk eten een effectieve manier.

Het verschil tussen eiwitten en koolhydraten kan je als volgt zijn: eiwitten geven lange tijd voortdurend energie af terwijl koolhydraten juist maar heel even energie afgeven.

Deze energie boost die er vrijkomt in je lichaam bij koolhydraten moet door je lichaam verwerkt worden. Dit wordt gedaan door het op te slaan. Verbranden gaat namelijk niet omdat je lichaam al voldoende energie heeft.

Bij eiwitten wordt de afgifte van energie meer gereguleerd waardoor het lichaam beter omgaat met het verwerken van de energie. Het eten van eiwitrijk voedsel is dan ook beste om te nemen voor effectieve vetverbranding.

Voor de training kan het echter geen kwaad om wat koolhydraten te eten. Zorg dan wel voor gezonde koolhydraten, zoals fruit, havermout of bonen. Vermijd dus snoep en chips!

Geschikte voeding om buikvet te verbranden

Hieronder vind je een overzicht met voeding dat je WEL en NIET moet eten om effectief buikvet te verbranden. Om af te vallen dien je ervoor te zorgen dat je calorie inname lager is dan je verbruik.

Deze voedingsmiddelen kan je natuurlijk niet onbeperkt eten, want dan zou je teveel calorieën binnen krijgen waardoor je minder snel vet verliest.

  • Eiwitten: eieren, kip, biefstuk, kalkoen, magere yoghurt, kwark en peulvruchten
  • Koolhydraten: groente, fruit, zilvervliesrijst, quinoa, zoete aardappel en havermout
  • Vetten: avocado, vette vis, olijfolie, pure chocolade, ongezouten noten en margarine

Ben jij op zoek naar een manier om snel vet te verbranden? In dit artikel vind je een effectief plan hoe je in 7 stappen makkelijk afvalt zonder hongergevoel! Klik hier voor het stappenplan >>

Voeding die je zeker moet vermijden

Onderstaande voeding raad ik je af om te nemen, omdat de meeste producten suikers bevatten die er voor zorgen dat je lichaam juist vet opslaat in plaats van verbrandt.

Van veel producten weet je vaak zelf al dat ze niet goed voor je zijn. Zoetigheid geeft namelijk een fijn gevoel. Daar komt bij dat er iets in ons brein gebeurt. De smaak van suiker activeert het beloningssysteem in onze hersenen en dat zorgt voor de afgifte van de stof dopamine.

Dopamine speelt een grote rol bij het ervaren van blijdschap en genot. Daardoor geeft suiker een extra prettig gevoel.

Gelukkig kan je genoeg brandstof halen uit volkoren graanproducten zoals, groente, fruit en zilvervliesrijst waardoor je producten als vruchtensap, cruesli en cornflakes niet nodig bent.

Buikspieroefeningen werken niet

Veel mensen denken dat ze buikvet kwijt raken door heel veel buikspieroefeningen te doen. Ze denken daarmee dat het vet op de buik vanzelf wel verdwijnt.

Helaas is dat soort ‘plaatselijk vet verbranden’ onmogelijk. Je kunt namelijk niet plaatselijk vet verbranden. In plaats daarvan wordt vet gelijkmatig uit alle delen van je lichaam gebruikt.

Alleen bepaalde hormonen zorgen ervoor dat op bepaalde plekken juist meer of minder vet wordt opgeslagen. En bij veel mensen hebben die hormonen juist tot gevolg dat vet op je buik hardnekkig is. Overigens zeggen je spieren niks over waar je vet verbrandt! Daardoor helpen buikspieroefeningen niet om buikvet te verbranden.

Waar zijn buikspieroefeningen dan goed voor?

Buikspieroefeningen versterken je buikspieren en verbeteren je houding, maar te veel buikspieroefeningen beperken jouw doel om een platte buik te krijgen.

Wanneer je je spieren traint worden deze groter en sterker. Daardoor word je buikstreek ook breder. Doe daarom alleen buikspieroefeningen om je buik strakker te maken, maar gebruik ze niet om vet te verbranden.

Vergeet gerust het buikspierkwartier

Buikspieroefeningen zijn dus niet de juiste oefeningen om buikvet te verbranden. Je kunt zoveel sit-ups en crunches doen als je wilt, maar daarmee verlies je geen vet van je middel.

De buikspieren worden er wel een stuk sterker van, maar helaas zal dat niet heel zichtbaar zijn. Je ‘sixpack in wording’ blijft namelijk verborgen onder dat laagje vet.

Kortom, als je echt een strakke en platte buikt wilt, dan kun je beter je buikspierkwartiertje overslaan en kiezen voor een veel effectievere manier om buikvet te verbranden.

Training waarmee je wel buikvet verbrandt

Als je gezond en gevarieerd eet, dus daarbij goed let op de juiste verhouding van eiwitten, koolhydraten en vetten, dan hoef je niet hard te trainen om af te vallen op je buik.

Door de juiste voeding zet je lichaam zich al effectief in om buikvet te verbranden. Maar mag je graag sporten en wil je net even wat sneller afvallen op je buik? Dan heb ik een tip voor je waarmee je sneller buikvet verbrandt.

Een effectieve manier om snel vet te verbranden is High Intensity Interval Training.

HIIT stimuleert de vet verbrandende hormonen (groeihormoon) en vergroot de explosieve kracht. Onderzoek heeft aangetoond dat HIIT veel effectiever is bij vet verbranden dan wanneer je langdurig op de loopband zou staan. Zelfs na je training ben je nog extra calorieën aan het verbranden, omdat je stofwisseling is versneld.

Een HIIT trainingssessie bestaat uit een warming-up gevolgd door periodes van een hoge intensiteit, afgewisseld door intervallen van lage of gemiddelde intensiteit waarbij je eindigt met een cooling-down.

Trainingsschema Hight Intensity Interval Training (HIIT)

Warming up 
2-3 minuten hardlopen of touwtjespringen

Training
60 seconden joggen of wandelen (lage intensiteit)
30 seconden sprinten (hoge intensiteit)
* herhaal dit 6 tot 10 keer

Cooling-down
2-3 minuten hardlopen

*De hoge intensiteit periodes moeten in de buurt komen van je maximale intensiteit en de periodes van lage intensiteit op 50% van je max. HIIT kan zowel binnen als buiten de sportschool worden gedaan. Denk hierbij aan een crosstrainer, loopband, fietsen enzovoort.

HIIT is toepasbaar op alle activiteiten waar je periodes van hoge intensiteit kan afwisselen met periodes van lage intensiteit. Voor beginnende sporters wordt HIIT niet aanbevolen, omdat het veel energie vergt en een grote belasting is voor je lichaam. Als je last hebt van een hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten, raadpleeg dan een deskundige.

Vet verbranden met de FitChef Turbo

In dit artikel heb ik je een lijst met producten gegeven waarmee je de vet verbranding op je buik stimuleert. Maar dit is slechts een klein deel van wat er allemaal mogelijk is!

Mark van OosterWijck geeft in zijn boek: FitChef Turbo maar liefst 85 eiwitrijke recepten die binnen 15 minuten op tafel staan. Met deze recepten kun je eindeloos variëren tot je je doel hebt behaald.

Alle recepten in het boek bevatten relatief veel eiwitten. Dit betekent dat het naast mensen die willen afvallen op de buik, het boek geschikt is voor sporters en mensen die meer spiermassa willen opbouwen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *