Waarom dextrose na de training?

dextrose

Waarom dextrose na de training? Dit zou een positief effect hebben op het herstel van je spieren. Hoe je lichaam hier precies op reageert en hoe je hier handig gebruik van maakt, lees je in onderstaand artikel.

Dextrose is misschien wel het meest verkochte supplement naast proteïne poeder dat gebruikt wordt direct na de training (post-workout). Post-workout producten bestaan voornamelijk uit koolhydraten, bedoeld om het lichaam na inspanning te voorzien van energie. En daarvoor wordt vaak dextrose gebruikt. Dextrose (=druivensuiker) en neemt het lichaam snel op.

Enkelvoudig koolhydraat

Druivensuiker is een enkelvoudig koolhydraat en wordt zeer snel opgenomen in het bloed. Dit betekent dat het lichaam de suikers snel kan omzetten in glycogeen. Glycogeen is energie voor de spieren. Dit kan gedeeltelijk worden opgeslagen. Het overschot glycogeen wordt opgeslagen als vet. Enkelvoudige suikers zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en bevatten vaak minder goede voedingsstoffen.

Wel leveren ze razendsnel energie doordat de deeltjes niet afgebroken hoeven te worden. Andere snelle suikers zijn bijvoorbeeld glucose en fructose. Enkelvoudige koolhydraten zitten vooral in producten zoals witte rijst, pasta, koekjes en snoep. Druivensuiker wordt hoofdzakelijk gebruikt als zoetmakertje in bakproducten. Daarnaast wordt het verkocht als oplossing die kan worden toegediend via een infuus om iemands bloedsuikerspiegel snel te laten stijgen.

snelle suikers
Lees ook: brandstof voor het lichaam (koolhydraten) >>

Snelst energie-leverende koolhydraat

Wanneer je druivensuiker neemt, komt het zoals gezegd direct in je bloed terecht en zal het lichaam snel voorzien van energie. Dextrose is het snelst energie-leverende koolhydraat dat er, tot nu toe, is. Omdat druivensuiker veel koolhydraten bevat, zijn grote hoeveelheden niet aan te bevelen. Grote hoeveelheden energie kunnen niet snel door het lichaam worden verbruikt, waardoor overbodige suikers zal worden omgezet in vet. Een te hoge consumptie van druivensuiker kan dus leiden tot overgewicht en zelfs diabetes.

Waarom dextrose na de training?

Glycogeen is de enige voedingsstof voor je spieren die energie geeft. De spieren kunnen glycogeen opslaan, maar niet voortdurend. Na de training is glycogeen voorraad uitgeput, althans als je echt zwaar traint.

Het is van belang dat je de glycogeen voorraad daarna weer aangevuld. Naast dextrose is een andere snelle suiker een banaan. Bananen bevatten veel fructose (snelle en enkelvoudige koolhydraat). Fructose wordt vrijwel direct omgezet in glucose.

Naast de positieve invloed op sportprestaties, heeft druivensuiker ook impact op je concentratie en je vermogen om te leren. Het zorgt voor een snelle energielevering aan de hersenen die bijdragen aan goede focus. Echter, een teveel aan druivensuiker kan weer een negatieve invloed hebben op je concentratievermogen.

Voordelen van dextrose

  • Dextrose bestaat slechts uit koolhydraten. Het bevat geen cholesterol en heeft geen negatieve effecten op de gezondheid. Te veel cholesterol kan namelijk leiden diabetes en hart- en vaatziekten.
  • Daarnaast bevat dextrose geen vet. Om die reden past dextrose prima in een vetarm dieet. Doordat het geen vet bevat, kan de suiker snel worden opgenomen in het lichaam.
  • Dextrose bevat veel koolhydraten (belangrijkste brandstof voor het lichaam). In vergelijking met andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen, bevat dextrose de grootste hoeveelheid koolhydraten. Tijdens het sporten zorgt dit voor een beter uithoudingsvermogen.
  • Zout, oftewel natrium vind je niet terug in dextrose. Dit is gunstig om verschillende redenen. Voor een goede gezondheid heb je een kleine hoeveelheid natrium nodig. Teveel natrium kan leiden tot het vasthouden van vocht. Dit kan resulteren in een opgeblazen gevoel. Daarnaast kan een hoge inname van natrium leiden tot een hoge bloeddruk.

Nadelen van dextrose

  • Vooral voor diabetes patiënten kan een te hoge inname van dextrose negatieve gevolgen hebben. Zo kunnen mensen met diabetes hun bloedsuikerspiegel niet constant houden. Dit komt door een te lage productie van insuline. Wanneer zij dextrose nemen, dan zal hun bloedsuikerspiegel in korte zeer snel stijgen. Dit leidt tot een aantal symptomen die verband houden met een hoog bloed glucose gehalte.
  • Ook kan een hoge inname van dextrose de kans op hart- en vaatziekten verhogen. Suikers die niet worden verbruikt voor energie worden omgezet in vet. Zo ontstaat overgewicht en wordt het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Mensen die veel toegevoegde suikers eten hebben een verhoogd risico ten opzichte van mensen die weinig bewerkte producten, met toegevoegde suikers, eten.

Dextrose als voedingssupplement?

Druivensuiker komt voor in voedingsmiddelen, zoals fruit en granen, maar is ook verkrijgbaar als supplement. Een oplossing van druivensuiker wordt bijvoorbeeld in ziekenhuizen gebruikt om via een infuus druivensuiker toe te dienen aan mensen met een te lage bloedsuikerspiegel.

Verder is druivensuiker beschikbaar als gel of als tablet. Deze producten zijn verkrijgbaar bij de apotheek en drogisterijen. Deze voedingssupplementen zijn beschikbaar in diverse concentraties met elk zijn eigen functie. Zo is een hoge concentratie nodig bij een noodgeval als iemands bloedsuikerspiegel heel laag is en snel verhoogd moet worden. Ook wordt druivensuiker vaak toegevoegd aan blikjes energiedrink en energierepen. Deze vind je in veel winkels en zijn populair bij benzine stations.

multivitamine nemen
Lees ook: is het verstandig om multivitamine te nemen?

Heb je dextrose écht nodig na de training?

Door snelle koolhydraten als druivensuiker en fructose zo snel mogelijk na de training in te nemen, wordt het herstel van je spieren versnelt. Sneller herstel van je spieren zorgt voor een betere spiergroei. Je spieren hebben namelijk minder tijd nodig om te herstellen, zo kan je weer sneller aan je volgende training beginnen. Je kunt dextrose toevoegen aan een eiwitshake om zo efficiënt mogelijk te herstellen van je workout.

Heb je dextrose dan echt nodig na de training? Ondanks de voordelen, is het belangrijkste voor het herstel van je spieren dan je voldoende eiwitten neemt. Daarnaast is het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Er is niets mis mee om koolhydraten te eten na je training, of het nu in de vorm van druivensuiker is, of via een shake of door middel van een portie rijst, dat maakt nog niet eens zoveel uit.

Onthoud in ieder geval dat je spieren snel moeten herstellen. Dit bevorderd de spiergroei en zo kan je weer beter presteren bij de volgende trainingssessie. Toch behoefte aan dextrose? Je kunt dextrose ook toevoegen aan een eiwitshake om zo efficiënt mogelijk te herstellen van je training.

Misschien vind je dit ook interessant: glutamine en HMB supplement, wat is het en werkt het?

 

Meer artikelen

multivitamine
Supplementen

Is het verstandig om multivitamine te nemen?

Als je op het internet zoekt of een drogisterij binnen loopt, dan vindt je talloze potjes met verschillende soorten vitamines. Met name de multivitamine is populair. Veel mensen slikken dagelijks een multivitamine of andere vitaminepil, maar is het verstandig om deze te nemen en heb je ze wel nodig? Je leest het in dit artikel!