Eiwitshake: Isolaat, Concentraat en Hydrolisaat – Wat zijn de verschillen?

Eiwitshakes zijn het meest populair onder alle sportsupplementen die verkrijgbaar zijn. Niet zo gek, want er zijn genoeg voordelen te benoemen; ze werken, het effect is duidelijk en er zijn vrijwel geen risico’s aan verbonden.

Toch kan het nog een hele opgave zijn om de beste shake te kiezen voor jouw persoonlijke doelen. Er zijn immers gigantisch veel verschillende soorten en merken op de markt.

In dit artikel bespreken we de drie meest populaire eiwitshakes: whey isolaat, whey concentraat en whey hydrolisaat. Wat zijn vooral de verschillen? Hoe zit het met de voor-en nadelen? En wat is de beste eiwitshake?

Hieronder krijg je antwoord op deze vragen!

Reden om een eiwitshake te nemen

Twijfel je of je eiwitshakes wilt gebruiken? Geen paniek, een shake is niet noodzakelijk. In feite zorgt het maar voor één ding: eiwitten leveren.

Eiwitten kan je in principe prima uit voeding halen.

Krachtsporters hebben op een gegeven moment wel dusdanig veel eiwitten nodig, omdat ze meer verbranden, dat ze er bijna 10 uur voor in de keuken moeten staan. Bovendien is een kilo kip eten op een dag ook lastig…

Een eiwitshake kan dan een goed alternatief zijn om makkelijk je eiwitten binnen te krijgen. Je kunt het mixen met water of melk en eventueel in je yoghurt of kwark doen. Het levert je gemiddeld zo’n 20 gram extra eiwitten op.

Soorten eiwitshakes

Stel dat je hebt besloten om een pot eiwitten te kopen. Je surft op het internet en klikt een webshop aan met een ruim aanbod eiwitshakes. Hier zit dan ook direct het gevaar. Er is te namelijk teveel keuze.

Het risico is dus dat je op een gegeven moment niet meer weet welke eiwitten je moet kopen en vanwege de uitgebreide productteksten wordt het er ook niet makkelijker op. Wat nu?

Om te beginnen is het voor de meeste sporters het eenvoudigst om voor whey te gaan. Dit wordt sneller opgenomen in het lichaam dan caseïne eiwit en is daardoor overdag de beste optie.

Ook binnen de categorie whey eiwitten is er nog volop keuze. Daarom zullen we nog wat dieper op de materie in moeten gaat, zodat jij een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Wat is whey?

Om te weten waar de verschillen vandaag komen, kijken we eerst even beter naar whey op zichzelf. Whey eiwit ontstaat uit spul dat we ook wel gewoon ‘wei’ noemen. Wei is een restproduct bij het maken van kaas. Wanneer kaas stremt en je alle vaste delen eruit haalt, dan is wei het vocht dat overblijft.

Dit bevat nog steeds de benodigde eiwitten, en dat zijn dus de eiwitten die in whey poeder worden verwerkt. Uiteraard bestaat de wei niet alleen maar uit eiwit, want er zit ook nog vet uit de melk in, samen met restjes lactose (melksuiker). Dat is essentieel voor de samenstelling van het uiteindelijke product: whey supplement.

Eiwitshake: Whey Isolaat

Whey Isolaat is sterker gefiltreerd dan whey isolaat. Dit betekent dat het eiwitgehalte hoger oploopt tot circa 90%.

Het grootste voordeel van whey isolaat hebben we zojuist benoemd: meer eiwitten. Zeker wanneer je een strak voedingsplan hebt en niet teveel koolhydraten wilt is dat fijn. Isolaat wordt ook sneller opgenomen in het lichaam.

Het belangrijkste nadeel van isolaat is dat het prijziger is dan de meeste whey producten. Bij de productie van whey isolaat is namelijk een extra bewerking nodig. Wanneer geld een rol speelt is dit misschien niet de slimste keuze. Bovendien kan het soms juist fijn zijn om ook wat extra koolhydraten naar binnen te krijgen naast de eiwitten.

Eiwitshake: Whey Concentraat

De eenvoudigste variant van whey poeders is whey concentraat. Het gaat gewoonweg om gedroogde en een beetje gefilterde whey, die je direct in je shake kunt doen. Wel worden er vaak diverse smaken aan gegeven, want pure eiwitpoeder is nou niet precies een lekkernij.

Het grote voordel van whey concentraat is wellicht dat het gewoon zo goedkoop is. Het is het eenvoudigst om te produceren en daarom het makkelijkst te verkrijgen, met name voor beginners is dat fijn. Daarnaast levert concentraat over het algemeen meer gezondheidsvoordelen op, omdat het bijvoorbeeld beter is voor je immuunsysteem.

Een nadeel is dat whey concentraat voor ongeveer 80% uit eiwitten bestaat. Een stuk lager dan bij whey isolaat. De rest van het product wordt aangevuld met koolhydraten en vetten. Wanneer je behoefte hebt aan een hoog geconcentreerde eiwit, dan is concentraat niet de beste keuze.

Eiwitshake: Whey Hydrolisaat

Tot slot is er nog de hydrolisaat. De meest pure en duurste optie van de drie. De hydrolisaat is voor verteerd: dat betekent dat je lichaam het snel opneemt. Als ‘recreatieve’ sporter heb je nog niet direct een dure eiwitshake nodig.

Het voordeel van deze half-verwerkte eiwitketens is dat je lichaam in principe minder werkt hoeft te doen.

Eiwitten uit de whey hydrolisaat neem je zodoende nog sneller op. Dit is met name prettig als je direct na een zware training je spieren een flinke boost wilt geven.

Ook hier geldt de prijs weer als nadeel. Whey hydrolisaat is nog iets duurder dan isolaat, wederom door de noodzakelijke extra bewerking. Een tweede nadeel is de smaak, maar dit is geheel persoonlijk.

Kortere eiwitketens zorgen er immers wel voor dat het geheel een stuk bitterder is. Dit is gedeeltelijk weg te nemen met andere ingrediënten, maar kan toch van invloed zijn op je keuze.

Wat is dan de beste eiwitshake?

beste kwaliteit

Helaas kunnen we geen algemene uitspraak doen om de beste eiwitshake naar voren te schuiven. Dit hangt grotendeels af van jouw persoonlijke voorkeuren.

Wel is het zo dat de meeste sporters voor de concentraat of isolaat kiezen. Mits je een goede reden hebt om hydrolisaat te gebruiken, leveren de andere wheys alles wat je nodig hebt.

Overigens ben je met de bovenste twee wheys minder geld kwijt. Heb je toch behoefte aan een snel werkende eiwitshake met het meest geconcentreerde eiwitgehalte, dan is de hydrolisaat een goede keuze!

Misschien vind je dit ook interessant: voeding na de training: waarom is dit zo belangrijk?

Meer artikelen

dextrose
Supplementen

Waarom dextrose na de training?

Dextrose is misschien wel het meest verkochte supplement naast proteïne poeder dat gebruikt wordt direct na de training. Dit zou een positief effect hebben op het herstel van je spieren. Hoe je lichaam hier precies op reageert en hoe je hier handig gebruik van maakt, lees je hier!

multivitamine
Supplementen

Is het verstandig om multivitamine te nemen?

Als je op het internet zoekt of een drogisterij binnen loopt, dan vindt je talloze potjes met verschillende soorten vitamines. Met name de multivitamine is populair. Veel mensen slikken dagelijks een multivitamine of andere vitaminepil, maar is het verstandig om deze te nemen en heb je ze wel nodig? Je leest het in dit artikel!