Er zijn genoeg redenen te bedenken om thuis te trainen. Het bespaart je (reis)tijd, geld, het zorgt voor creativiteit en je kunt zo vaak trainen als je wilt. Maar soms zijn er ook momenten waarop je bijna ‘verplicht’ thuis moet trainen wanneer de sportschool gesloten is.

Of gedwongen dicht moet vanwege iets met corona… En dan heb ik het niet over het Mexicaanse biertje (helaas).

Dus ook al ben je een echte sportschool tijger, helaas kan de situatie ontstaan dat je niet de mogelijkheid hebt om in de gym te kunnen trainen. Wat doe je dan?

Improviseren!

Misschien heb je thuis al wat gewichten of weerstandsbanden waar je mee kunt trainen, maar dan zal je wel creatief moeten zijn en over genoeg discipline moeten beschikken om er echt iets mee te doen. Vaak is het zo dat deze trainingstools na aanschaf weer in de kast belanden en ze daar een behoorlijke tijd blijven liggen.

En dat is zonde! Want los van het feit dat je met veel van deze tools effectief kunt trainen is het ook nog eens weggegooid geld als je er geen gebruik van maakt.

De heren van de Droog Trainen Academie (Henry en Rinus) hebben in de periode van ‘de corona crises’ een protocol uitgebracht waarmee je in staat bent om volledig thuis te kunnen trainen. Dus of de sportschool nu dicht is (en je oefeningen voor thuis zoekt) of dat je überhaupt liever thuis traint, dan kan dit wel eens interessant voor jou zijn.

In deze review maak je kennis met de auteurs van het protocol, de inhoud, trainingstools- en schema’s die je kunt verwachten en de prijs die je ervoor betaald. Uiteindelijk zou je zo een weloverwogen beslissing kunnen maken of dit protocol wel of niet geschikt is voor jou.

Naast het Home Workout Protocol hebben Henry en Rinus meerdere producten op de markt gebracht, waaronder het droog trainen protocol voor mannen en vrouwen. Benieuwd naar deze producten? Bekijk ze hieronder.

Wat is het Home Workout Protocol?

Het Home Workout Protocol is een opgebouwd trainingsplan waarin je leert hoe je thuis effectief voor meer spiermassa, kracht en fitheid zorgt, althans dit beweren ze bij de Droog Trainen Academie (DTA).

Het programma bevat meerdere eBooks met voor elke trainingstools 8-weekse schema’s.

Los dat je standaard trainingsschema’s ontvangt hebben Henry en Rinus hun kennis en expertise toegepast in het vormgeven van de schema’s. Alles dat wordt uitgevoerd, aantal sets, het aantal seconden waarin je een oefening doet en de keuze van de oefeningen wordt door hun onderbouwd.

Alles hebben zij dus zelf ervaren zodat ze je precies kunnen vertellen hoe- en waarom iets werkt. Bij elke oefening vind je ook een instructievideo. Dit is in ieder geval al positief.

Home Workout Protocol
informatie home workout protocol

Wie zijn Henry en Rinus?

Henry en Rinus zijn de eigenaren van de Droog Trainen Academie. Beide hebben ze een achtergrond bij defensie en politie en delen ze dezelfde interesses, namelijk sport en fysieke fitheid.

Bij defensie voornamelijk kracht- en conditietraining met hardlopen en survivalruns. Bij de politie werkgerelateerde sportactiviteiten, zoals diverse vechtsporten in combinatie met fitness. 

In die tijd hebben ze zich verdiept in online marketing en meerdere websites opgezet, totdat ze op het idee kwamen om één website op te zetten op gebied van krachttraining en voeding.

droogtrainenacademie.nl was geboren (2013).

Henry en Rinus van de droogtrainenacademie
Henry en Rinus | Eigenaren van de Droog Trainen Academie (DTA)

Vanaf die tijd hebben ze veel tijd geïnvesteerd om alle informatie over krachttraining, voeding en fitness te baseren op wetenschappelijke feiten en niet zozeer op ‘bro science’ (niet gebaseerd op feiten, maar met eigen ervaringen)

Henry en Rinus hebben meerdere opleidingen gevolgd en diverse seminars in binnen- en buitenland bijgewoond om de DTA uit te bouwen tot het meest praktische en resultaatgerichte fitness platform van België en Nederland.

Inmiddels hebben ze met hun bedrijf honderden mannen en vrouwen geholpen met het bouwen van hun ideale fysiek. Dit doen ze door hun kennis te delen via de website en social media kanalen (Instagram en Facebook). Daarnaast hebben ze diverse trainingsprogramma’s ontwikkeld.

Zijn Henry en Rinus betrouwbaar? Met een professionele website, waarop alle bedrijfsgegevens keurig worden vermeld, een grote achterban op de social media kanalen (Facebook 50.000+) en met hun programma’s hoef je niet te twijfelen aan de betrouwbaarheid. Dat zit helemaal goed!

Voor wie is het Home Workout Protocol geschikt?

Zoals eerder vermeld hebben Henry en Rinus dit protocol gemaakt in de periode (beginfase) van de corona crises. Veel bedrijven moesten sluiten waaronder sportscholen, PT studio’s en crossfit boxen. En als je niet je gebruikelijke training kunt doen, dan is creativiteit wel gewenst.

Dus als je normaal naar de sportschool gaat voor krachttraining, je laat afbeulen door een personal trainer of twee keer per week een WOD doet, dan is het wel zo fijn als je wat alternatieve trainingsvormen kunt oppakken.

Het Home Workout Protocol is bedoeld voor:

  • alle mannen en vrouwen die graag thuis trainen.
  • actieve sporters die een aanvulling zoeken op hun ‘normale trainingsroutine’.
  • mannen en vrouwen die niet graag naar de sportschool gaan, maar toch willen sporten.
  • creatievelingen die met weinig materiaal effectief kunnen trainen.
  • gedisciplineerde sporters.

Het Home Workout Protocol is niet bedoeld voor:

  • strongman lifters (trainingstools uit het protocol zijn niet geschikt voor deze specifieke manier van trainen).
  • mannen en vrouwen die al misselijk worden bij het woord krachttraining.
  • ongedisciplineerde sporters.

Belangrijk: voordat je begint met thuis trainen is het belangrijk dat je weet wat je doet. Klink logisch, maar als je nog nooit een push-up of squat hebt gedaan, zorg er dan voor dat je eerst weet hoe de uitvoering en techniek is. Het beste kan je hiervoor op YouTube tutorials kijken om de begin- en eindpositie van de oefening onder controle te krijgen. Bij het Home Workout Protocol staat bij elke oefening een video uitleg zodat je precies weet wat je moet doen. Super handig!

Buikspieroefeningen Voor Thuis (7 Minuten Sixpack Workout Voor Beginners)

Inhoud van het Home Workout Protocol

Het Home Workout Protocol bestaat uit PDF bestanden met 8-weekse trainingsschema’s. Deze schema’s download je vervolgens naar jouw favoriete device (pc, laptop, smartphone of tablet). In totaal krijg je toegang tot 5 eBooks.

De 5 eBooks kun je zien als een verdeling van 4 PDF bestanden met 8-weekse trainingsschema’s. Dus in totaal 32 weken aan trainingsmateriaal en 1 eBook met uitleg over de schema’s en belangrijke zaken om meer uit je training te halen.

Home Workout Protocol Introductie #1

home workout protocol - droog trainen academie

In de introductie krijg je uitleg over alle schema’s. Wat centraal staat is progressief trainen (progressive overload). Dit houd in dat je je lichaam steeds iets meer uitdaagt en prikkelt waardoor het lichaam zich moet aanpassen en sterker wordt. Een opbouw in sets is één van de manieren die Henry en Rinus hanteren om progressief op te bouwen.

Waarom met trainingsschema’s? Een trainingsschema zorgt er namelijk voor dat je voor een aantal weken (8) dezelfde oefeningen doet. Zo wordt je beter in de oefeningen. Technisch en qua uitvoering, maar het biedt ook de mogelijkheid om telkens een stapje verder te gaan. 

Ook wanneer je met een lichter gewicht dan normaal (in de gym) trainen, kun je goede resultaten bereiken. Dezelfde principes zijn van toepassing, maar omdat je met relatief lichte weerstand traint dien je hier iets anders mee om te gaan. Hoe je dat doet leer je in het Home Workout Protocol.

Trainingsschema op lichaamsgewicht #2

trainen op lichaamsgewicht

Dit trainingsschema is gericht op oefeningen met eigen lichaamsgewicht. De schema’s zijn voor 4 dagen per week. 2 trainingen voor het bovenlichaam en 2 trainingen voor het onderlichaam (boven – onder – boven onder).

Train je 3 per week? Doe dan de eerste week training 1, 2 en 3. Vervolgens doe je week 2 training 4, 1 en 2. Week 3 training 3, 4 en 1, etc. Houd dit aan tot je alle 8 weken hebt gehad.

Trainen met je eigen lichaamsgewicht biedt veel voordelen. Ten eerste is het gratis (en we zijn dol op gratis;)). Daarnaast is het goed voor je stabiliteit. Tijdens het doen van oefeningen op lichaamsgewicht, worden de buik en romp spieren constant aangesproken. Hierdoor ontwikkel je een sterke core, waardoor je minder kans hebt op blessures.

Met oefeningen op eigen lichaamsgewicht gebruik je meer spiergroepen tegelijkertijd. Dit heeft als voordeel dat er meer calorieën worden verbrand dan bij isolatie oefeningen.

Echter, zijn er ook beperkingen. Qua oefening keuze ben je beperkt. Een voorbeeld hiervan is een pull-up. Zonder pull-up stang wordt het lastig om deze oefening te doen. De mogelijkheid om een soortgelijke oefening voor de brede rugspier te vinden met dezelfde intensiteit is dan ook lastig.

Trainingsschema met weerstandsbanden #3

trainen met weerstandsbanden

Zelfs als je een beperkt budget hebt, is eenmalig investeren in één of meerdere weerstandsbanden voor de meeste mensen praktisch wel te doen. Als je creatief bent is het verstandig om minimaal te beschikken over een weerstandsband.

Weerstandsbanden worden ook wel resistance bands of fitness elastiek genoemd en zijn ideaal voor een home workout.

Er zijn veel voordelen voor dit eenvoudige trainingsattribuut, waaronder effectiviteit, veelzijdigheid, veiligheid en gemak.

Bekijk ook: thuis trainen met een weerstandsband: wel of niet als aanvulling?

Losse gewichten voelen het zwaarst voelen in het begin, terwijl weerstandsbanden je spieren harder laten werken aan het einde, wanneer de band het meest strak is. Je lichaam beweegt tegen weerstand en dat zorgt ervoor dat je effectief traint.

Klein minpuntje is dat resultaat moeilijker meetbaar is dan wanneer je met gewichten traint. Gewicht kan je opvoeren wanneer je lichaam aan de belasting gewend is. Qua weerstandsbaden zou je dan een band moeten aanschaffen die meer weerstand biedt. Hoe je de intensiteit verhoogt en progressie blijft maken leer je in dit protocol!

Trainingsschema met kettlebell #4

trainingsschema met kettlebell

De kettlebell is met name bedoeld voor het opbouwen van kracht, snelheid en explosiviteit, mits je met een uitdagend gewicht aan de slag gaat. De kettlebell is inmiddels erg populair en in vrijwel iedere sportschool kom je ze tegen of worden er groepslessen mee gegeven. Niet zo gek, want het is een tool waarmee je het hele lichaam traint.

Bij kettlebell training focus je je op een full-body workout. Als je met een ‘te licht’ gewicht traint dan haal je dus niet het maximale uit je workout.

In de 8-weekse trainingsschema’s uit het protocol voer je compound oefeningen uit waarbij je meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk gebruikt.

Wil je spiermassa opbouwen en zo groot mogelijk worden? Dan is de kettlebell misschien niet de beste tool om dat te bereiken. Bekijk hier het Spiermassa Protocol – de ultieme gids voor spieropbouw >>

De benaming van de oefeningen kan soms tot verwarring leiden. In kan me voorstellen dat je bij de woorden ‘snatch’ of ‘thruster’ niet direct weet wat je moet doen. Dat is geen probleem, want achter elke oefening staat een link met de tekst ‘klik hier’ voor een video uitleg.

Trainingsschema met dumbbells #5

trainen met dumbbells

Thuis trainen met gewichten is eenvoudig en het neemt weinig ruimte in beslag. Oefeningen met dumbbells zijn niet alleen effectief, maar ook een goede aanvulling op elk trainingsschema.

Met dumbbell oefeningen pak je vaak meerdere spieren waardoor je hele lichaam een workout krijgt.

Dumbells zijn daarnaast zeer geschikt om het bewegingsbereik (Range of Motion) te vergroten. Wanneer je bijvoorbeeld gaat bankdrukken met een barbell dan is er een vast bewegingsbereik. De stang kan namelijk maar beperkt zakken.

Met dumbells kan je dieper zaken. En dus ook meer variëren. De spieren worden op die manier extra gestimuleerd.

Ook worden spieren slimmer. Een beweging is op een toestel vaak beperkt. Het gaat veelal om statische, op-en-neer gaande en links of rechtse bewegingen. Wanneer je net begint met krachttraining is dat handig.

Je kunt de oefening optimaliseren in de uitvoering. Wanneer je meer ervaring hebt zal je je lichaam effectiever kunnen trainen door dumbbells te gebruiken en daag je jezelf meer uit.

Misschien vind je dit ook interessant: armen sterker maken (oefeningen)

Met de trainingsschema’s met dumbbells kan je 8 weken aan de slag. Bij elke oefening staat vermeld welke spiergroep je gebruikt, hoeveel sets, herhalingen, tempo en rust je moet aanhouden. Het enige wat je hoeft te doen, is de oefeningen uit te voeren en je aan het schema houden.

home workout
complete home workout protocol

Voordelen

Naar mijn mening zijn dit de voordelen van het Home Workout Protocol:

  • Geschikt voor iedereen die thuis effectief wil trainen
    Of je nu al jaren ervaring hebt met krachttraining of dat je helemaal (op)nieuw begint, met het home workout protocol haal je voldoende kennis in huis (letterlijk) om serieus aan de slag te gaan.
  • Makkelijk, goedkoop en tijdbesparend
    Eigenlijk 3 voordelen, maar ik koppel het als 1. Je hoeft namelijk de deur niet uit om te trainen, dit bespaart je tijd (tas pakken, omkleden, heenreis/terugreis, etc.) en trainen met lichaamsgewicht kost je niks. Eenmalig investeren in een weerstandsband, kettlebell en/of dumbbells is voor de meeste mensen ook wel te doen.
  • Trainingsschema’s voor maar liefst 32 weken
    De trainingsschema’s bestaan uit 4 trainingsdagen per week. Wil je bijvoorbeeld maar 2 keer per week trainen? Dan kan je eerst dag 1 en 2 pakken en de week daarop 3 en 4. Je kunt in ieder geval genoeg variëren met 8-weekse schema’s voor trainen op lichaamsgewicht, met weerstandsbanden, kettlebell en dumbbells.
  • Jarenlange kennis en ervaring, samengevat in een helder protocol
    De informatie in het protocol en de trainingsschema’s zijn tijdloos. Henry en Rinus hebben veel jaren geïnvesteerd om kennis op te doen door vele opleidingen, seminars en cursussen te volgen. Daarnaast weten ze precies wat er voor nodig is om het hele jaar door in shape te blijven door de juiste balans in je schema’s.
  • Praktisch toepasbare informatie
    Je ontvangt een compleet stappenplan waar je zelf mee aan de slag kunt. De uitleg over de schema’s is helder en laat precies zien met welke zaken je rekening moet houden. Per trainingstool zie je in het trainingsschema welke oefeningen je doet, hoeveel herhalingen, het aantal sets, tempo en rust periodes die je aanhoudt.

Nadelen

Zijn er ook nadelen? Ja, die zijn er helaas ook (het is uiteraard maar net wat je als nadeel ziet):

  • Thuis trainen vergt discipline en doorzettingsvermogen
    Het protocol biedt uitgebreide informatie, maar je zal er nog wel zelf wat voor moeten doen, want met alleen lezen kom je er niet. Wanneer je normaal gesproken doorzet vanwege de mensen of trainer om je heen (in de sportschool) zal je nu jezelf moeten motiveren.
  • Geen feedback
    Als iemand in de sportschool feedback geeft, dan wordt dit vaak geïnterpreteerd als kritiek. Maar dit is goed bedoeld. Als jij een biceps curl doet en je lichaam slingert aan alle kanten, dan is het wel zo prettig als iemand jou corrigeert. Thuis ben je op jezelf aangewezen en dus is het belangrijk dat je weet wat je doet.
  • Kost relatief veel tijd als je nieuw bent in de wereld van krachttraining
    Ondanks dat dit programma goed toepasbaar is als je nieuw bent met krachttraining, zal je wel het een en ander moeten uitzoeken. Bepaalde benamingen van oefeningen, zoals ‘overhead triceps extension’ of ‘standing calf raise banded’ zijn begrippen die je niet dagelijks hoort. Er staat een video uitleg naast elke oefening, maar dit kan als tijdrovend worden ervaren om alles onder de knie te krijgen.

Wat ontvang je precies?

Na aankoop ontvang je een e-mail met inloggegevens in je mailbox. Hier kan je mee inloggen op de website (droogtrainenacademie.nl) en het Home Workout Protocol downloaden. Je download de digitale producten in PDF formaat. Dit betekent dat je het op een van je favoriete devices kunt bekijken, zoals smartphone, tablet of laptop.

Naast het eBook waarin je alles leert over progressief trainen en de schema’s heb je toegang tot 4 eBooks met verschillende trainingstools. Elk eBook bevat trainingen voor 4 dagen waarmee je 8 weken aan de slag kunt.

In totaal beschik je met het Home Workout Protocol over schema’s voor 32 weken.

Zodra je inlogt op de website van de Droog Trainen Academie kom je op de informatie pagina van alle DTA producten.

download je DTA product

Wanneer je op de pagina bent van het Home Workout Protocol kan je de PDF bestanden downloaden. De links naar alle voorbeeld video’s staan in het document zelf. Wil je een bestand opslaan op je computer? Klik dan met je rechter muisknop op “Download nu!” en kies Link opslaan als (bij Windows) of Download gekoppeld bestand (bij Mac).

home workout protocol downloaden

Mocht je nog behoefte hebben aan de nodige support, dan heb je de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de Facebook groep. Dit is een besloten groep waar gemotiveerde en gedreven mensen in zitten die dagelijks alles met elkaar delen over voeding, krachttraining en lifestyle. Ook kan je in deze groep vragen stellen aan de coaches en de groepsleden.

Tijdelijke introductieprijs

Voor het hele protocol betaal je tijdelijk slechts €47. Met schema’s voor in totaal 32 weken is dit ongeveer €1,70 per week per schema. Naast de eenmalige investering in het protocol heb je alleen nog een weerstandsband, dumbbells en een kettlebell nodig.

Als je bijvoorbeeld alleen aan de slag wil met het trainingsschema met lichaamsgewicht en weerstandsbanden dan hoef je natuurlijk alleen maar een weerstandsband aan te schaffen. Voor het gemak laat ik even zien wat je gemiddeld kwijt bent wanneer je alle tools zou aanschaffen.

 Eenmalige investering
Home Workout Protocol€37
Weerstandsband€14,95
Setje dumbbells 20kg€32,95
Kettlebell 16kg€29,99

Totaal zou dit uitkomen op een eenmalige investering van €114,89. Overigens zijn dumbbells en kettlebells verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Deel je dit bedrag door het aantal trainingsweken van 32, dan kom je uit op €3,59 per week.

Zou jij €3,59 per week over hebben om effectief thuis te trainen met schema’s waar jij gestructureerd mee kunt werken om een betere versie van jezelf te worden? Denk er ook aan dat er nooit een perfect moment zal zijn om te beginnen. Vandaag beginnen is altijd het beste! Via de onderstaande link ga je direct naar de kortingspagina.

Aan de slag met het Home Workout Protocol

Hopelijk heb je na het lezen van deze review over het Home Workout Protocol een goed beeld gekregen van de inhoud, de auteurs en wat je precies kunt verwachten.

Ben jij overtuigd en besluit je vandaag om thuis serieus te gaan trainen? Wil jij geld en tijd besparen en trainen in een voor jouw vertrouwde omgeving? En wil jij op korte termijn resultaat en op lange termijn succes? Dan is het Home Workout Protocol echt iets voor jou!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *