Je hebt net je intensieve training gehad en dan mag je jezelf wel even verwennen met wat lekkers, toch? Een beloning is goed, maar niet zoals de meeste mensen dit doen…

Veel sporters gaan er namelijk vanuit dat ze al meer calorieën verbranden dan dat ze in werkelijkheid doen. Dit valt in de praktijk vaak tegen, waardoor het resultaat van de training in duigen valt.

Iedereen heeft wel eens een reep chocola of een bord patat naar binnen gewerkt, omdat de training zo goed ging. Geen gekke gedachte, want jezelf belonen is belangrijk om gemotiveerd te blijven.

Maar dit helpt niet als je kiest voor de verkeerde beloningen die in strijd liggen met je doelen. Hoe pak je dit dan wel aan? In dit artikel leggen we je uit waarom jezelf belonen zo belangrijk is, en wat beloningen zijn die bijdragen aan je doelen. Tussen deze opties zit er vast en zeker een tussen waar jij blij van wordt.

Waarom zou je jezelf belonen?

Is een beloning noodzakelijk na je training? Nee, zeker niet. Je zou ook simpelweg iets leuks kunnen doen als je goed bezig bent geweest, maar dit levert vaak veel minder voldoening op dan een eet traktatie.

Daar komt bij dat als je precies weet wat een gezonde traktatie is om jezelf te belonen, dit ook nog eens een stuk beter aan voelt, zowel geestelijk als lichamelijk. Zo weet je ook dat je jezelf écht beloond zonder dat dit ten koste gaat van je doelen.

Als je een druk leven hebt, dan kan je de neiging hebben om na de training even langs de benzinepomp te rijden om een lekkere snack op te halen voordat je naar werk gaat. Dit is fataal voor je motivatie.

Als jij keihard traint, maar op lange termijn niet de gewenste resultaten behaald vanwege de verkeerde beloning, dan haal je hier geen voldoening uit. Jezelf op de juiste manier belonen zorgt ervoor dat je nieuwe energie krijgt en niet opgeeft! Op die manier werk je effectiever naar je doelen toe.

De verkeerde gedachte van belonen

Als je kijkt naar je energieverbruikt dan is je training belangrijk. Bij de gedachte: ‘Ik train, dus ik verbrand meer calorieën’ is een logische gedachte. Helaas schatten veel sporters hun energieverbruik te hoog in, waardoor ze een vertekend beeld krijgen van het verbrande calorieën.

Op verschillende sites heb je misschien gelezen dat je al gemiddeld 500 kcal kunt verbranden met een uurtje fitness. Maar het is niet gezegd dat je dit ook daadwerkelijk verbrand. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals de intensiteit van je workout, je gewicht, leeftijd, spiermassa en vetmassa.

De verkeerde gedachte is als jij denkt dat je niet goed bezig bent wanneer je een training een keertje over slaat. De training dient als hulpmiddel!

Ga jezelf dus niet direct belonen na een training met 500 kcal aan zoetigheid, omdat je denkt dat je ook 500 calorieën hebt verbrandt, maar zorg dat je balans houdt binnen je voedingspatroon.

Op zoek naar een voedingspatroon en tips waar je op moet letten bij sportvoeding? Klik dan hier!

Zie de training en je voedingsschema los van elkaar. Dit houdt in dat je je aan je dagelijkse calorie inname houdt zoals in je voedingsschema staat en alles extra is wat je aan krachttraining of andere manier van trainen verbrandt. Groot voordeel hiervan is dat je niet hoeft te balen als je een keer een training mist.

Stel doelen op

Hoe pak je dit aan? Stel een concreet doel op, waarvan je weet dat je dit vol kunt houden en plan beloningen in als je het gehaald hebt. Met concreet bedoelen we niet: ‘ik ga vaker fitnessen’, maar ‘ik ga op maandag, woensdag en vrijdag 45 minuten krachttraining doen’. Dit geldt ook voor voeding, dus niet: ‘ik ga gezond eten’, maar ‘bij iedere warme maaltijd neem ik minstens 200 gram groente’.

Vervolgens koppel je hier een beloning aan. Ben je een maand lang drie keer in de week naar de sportschool geweest? Tijd voor een beloning! Heb je twee week lang bij iedere maaltijd 200 gram groente gegeten? Beloon jezelf! Schrijf het desnoods op, zodat je met jezelf de afspraak hebt gemaakt en noteer wanneer je je doelen hebt behaald.

doelen behalen

Gezonde beloningen die de moeite waard zijn

Het belangrijkste is dat je doelen niet ten koste gaat van je beloning. Neem dus geen stuk gebak als je probeert af te vallen. Hieronder zetten we gezonde beloningen op een rijtje die de moeite waard zijn:

1. Het verwenmomentje

Een momentje voor jezelf is de ideale manier om jezelf even te belonen. Ga naar de sauna, neem een massage of steek een paar geurkaarsen aan. Met name een massage is lekker na de training.

2. Sport motivatie

De effectiefste beloningen zijn de beloningen die het direct makkelijker maken om je volgende doel te behalen. Gaat het hardlopen lekker? Geef jezelf een paar nieuwe hardloopschoenen. Houd je van muziek tijdens de training? Gun jezelf dan nieuwe oordopjes of koptelefoon.

3. Kies voor de buitenlucht

Om echt goed te ontspannen is de buitenlucht een van de beste manieren. Dit kan je zo gek maken als je zelf wilt. Een korte boswandeling, een lange fietstocht of een middagje naar het strand. Ideaal voor kleinere doelen!

4. Een uitje plannen

Je kunt jezelf ook een ervaring als beloning geven, zoals een dagje museum, naar een concert of een avondje bioscoop. Op deze manier blijf je nieuwe, interessante dingen ontdekken.

Dit kan je ook combineren met vrienden. Misschien zijn er vrienden die je de laatste tijd minder hebt gezien. Beloon jezelf door een plekje in je agenda vrij te maken en een afspraak met vrienden te plannen.

5. Inspiratie in de keuken

Wil je voornamelijk gezonder blijven eten? Dan kunnen nieuwe spullen in de keuken een leuke aanwinst zijn. Denk hierbij aan een goede pannenset of een nieuwe kookboek. Ook kan je experimenteren met andere producten, zoals echte olijfolie of biologische pasta om nieuwe smaken uit te proberen.

Wil jij lekkere en gezonde maaltijden bereiden, maar mis je inspiratie in de keuken? Bekijk dan het FitChef kookboek waarmee je snel te bereiden, eiwitrijke recepten op tafel zet die je helpen bij spieropbouw en vetverlies! Je leert precies hoeveel je moet eten en wat voor jouw doelstellingen werkt.

6. Shoppen om jezelf te belonen

Shoppen als beloning kan af en toe best. Wat is dat ene product dat je al een tijdje wilt hebben? Waarschijnlijk heb je dat nu in gedachten. Waarom niet als beloning voor je harde werk?

Houd dit natuurlijk wel in verhouding, dus ga niet meteen nieuwe kleren kopen als je twee of drie dagen goed hebt gesport. Leg van te voren vast wanneer je je mag belonen bij een behaald resultaat.

7. Lachen is gezond

Er zijn maar weinig dingen zo lekker als een avondje lachen. Of dit nu om een cabaretier is, met vrienden of een middagje funniest home videos. Lachen is altijd goed en bovendien een gezonde beloning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *