Trampoline springen wordt steeds populairder in Nederland. Veel vakantie- en pretparken hebben één of meerdere trampolines en ook in veel achtertuinen is een trampoline te vinden. Het is niet alleen goed voor de gezondheid, maar je verbrandt er ook nog eens veel calorieën mee.

Benieuwd wat de gezondheidsvoordelen van trampoline springen zijn en of het iets voor jou is? Lees dan snel verder!

Trampoline springen is geschikt voor iedereen

We hebben allemaal wel iets wat we willen verbeteren. Een strakkere buik, gespierdere benen of simpelweg een paar kilo afvallen. Of is je doel gewoon om lekker in je vel te zetten?

Trampolinespringen is geschikt voor iedereen, ongeacht je niveau, leeftijd of gewicht. Zelf bepaal je de intensiteit: ga je voor een volledige workout op hoog tempo of even tussendoor je dagelijkse oefeningen en wat extra calorieën verbranden? In de onderstaande video staan 7 effectieve oefeningen die je zou kunnen doen op de trampoline!

Bestel je trampoline op maat en ga snel aan de slag >>

Welke spieren train je met trampoline springen?

Met trampoline springen gebruik je veel verschillende spieren. Onder andere:

  • Quadriceps (bovenbenen)
  • Hamstrings (achterkant benen)
  • Kuitspieren
  • Bilspieren
  • Buikspieren

Door omhoog te springen en te landen op de trampoline, zet je meerdere spieren aan het werk. Ook veel stabiliserende spieren wat zorgt voor een sterke core. Dit verbetert je sportprestaties, verkleint de kans op blessures en zorgt voor een goede houding. Hierdoor kan trampoline springen worden gezien als een gezonde workout.

Maar wanneer train je nu welke spieren?

Zowel bij het landen als bij het afzetten gebruik je alle spieren in de boven- en onderbenen. Met name de kuitspieren, hamstrings en quadriceps worden zo getraind. Omdat de springmat van een trampoline gemaakt is van fijn en comfortabel materiaal, is de kans op blessures klein. Dit zorgt ervoor dat jij of eventueel je kinderen veilig aan hun conditie kunnen werken.

Naast de beenspieren, worden ook de bilspieren geactiveerd. Deze gebruik je tijdens het afzetten op de trampoline. De bilspieren zijn hard bezig om het lichaam dan in balans te houden.

trampoline jongens

Trampoline springen goed voor buikspieren?

Hoe zit dat met de buikspieren? Naast het trainen van de benen en billen gebruik je ook de buikspieren. Met name bij de sprong omhoog, dus wanneer de benen los zijn van de trampoline. Zorg er dan voor dat je tijdens het springen op de trampoline continu je buikspieren aangespannen houdt. Door je benen op te trekken met behulp van je buikspieren tijdens je sprong, zet je de buikspieren actief aan het werk.

Kleine inspanning, groot resultaat!

Al met een kleine inspanning op de trampoline is resultaat te boeken. Door zachtjes met de voeten heen en weer te bewegen op de mat worden alle spieren aangespannen en ontspannen. Door geregeld te springen worden de spieren strakker en sterker wat je lichaamshouding verbetert. Een training op de trampoline activeert de stofwisseling en het hart, maar brengt ook je geest tot rust. Springen voor je plezier en ontspanning of als intensieve workout? Het is mogelijk met trampoline springen!

Hardlopen versus trampoline springen

Veel mensen hebben een hekel aan joggen of hardlopen. Toch doen ze het om gezond en fit te blijven, maar als je ergens geen motivatie voor hebt, dan ga je het op lange termijn niet volhouden. Het is echter mogelijk om dezelfde voordelen te behalen als bij het hardlopen, maar zonder dat je hoeft te lopen of rennen!

Het nadeel van hardlopen is de fysieke belasting op de pezen en gewrichten in de onderbenen en de voeten. Bij hardlopen komt er bij iedere landing veel druk op de schenen en voeten. Hierdoor kunnen uiteindelijk pijnklachten ontstaan. Het is dus prettig om iets te doen dat geen negatieve gevolgen heeft op het lichaam.

Trampoline springen vermindert de impact op de wervelkolom en gewrichten. Bij het springen op een trampoline is de belasting op de benen en gewrichten tot wel 80% lager dan bij het hardlopen. Om die reden zijn trampolines ook geschikt voor het herstelproces van sporters, bij ouderen of mensen met een fysieke beperking.

trampoline springen calorieën

Ideale workout voor kinderen

Voor veel ouders is het gewicht van hun kind(eren) een aandachtspunt. Buitenspelen en sportactiviteiten worden steeds vaker vervangen door spelcomputers, tablets en televisie kijken. Overgewicht bij kinderen kan een serieuze bedreiging vormen voor de fysieke, maar ook mentale gezondheid van het kind en zijn of haar plek in de maatschappij.

Een effectieve manier om kinderen meer te laten bewegen is om er voor te zorgen dat ze er plezier in hebben. En wat is voor de kids nou leuker dan springen op je eigen trampoline? Na school lekker springen in combinatie met leuke muziek of samen met vriendjes en vriendinnetjes.

Trampolinespringen is de ideale workout voor kinderen om van jongs-af- aan een gezonde levensstijl aan te leren. Bij het springen lopen kinderen geen lichamelijke slijtage op zoals dat bij sporten als hardlopen wel het geval kan zijn. Zorgen voor een minimale belasting op je lichaam? De (fitness} trampoline is zeer solide en veilig in gebruik door kwalitatief hoogwaardige materialen. Ga zelf aan de slag of laat je kind lekker bewegen door trampoline te springen!

trampoline springen kinderen

Voor kinderen is bijvoorbeeld een minitrampoline zeer geschikt. Op een minitrampoline wordt de zwaartekracht als grote uitdaging gebruikt. Om de zwaartekracht te kunnen weerstaan hebben we spieren nodig die opgehangen zijn aan een sterk bottenframe en om alles nog uitdagender te maken lopen we ook nog eens rechtop. Na de geboorte kost het namelijk een aantal jaren om al die krachten op te bouwen. 

Naast zwaartekracht zijn er ook versnellende en vertragende krachten, denk aan het gevoel dat je in een vliegtuig zit en opstijgt. Op een trampoline daag je al deze krachten uit. Wanneer de trampoline je de lucht in veert, spannen alle spieren zich aan. Op de terugweg ben je heel even gewichtloos, dat betekent dat je lichaam zich kan ontspannen, maar wanneer ze dan weer de mat raakt en in de vertragende fase komt, wordt de zwaartekracht op een minitrampoline 2 tot 3 keer vergroot. Dit noemen we G-force. Bij een G-force van 2 ben je 2 keer zo zwaar.

Cardio workout

Op een ‘mino’ trampoline creëer je al springend een goede cardio workout. Door de zojuist genoemde krachten is het ook een krachtsport en door het wat langer vol te houden is het al snel een duursport. Spieren worden sterker, ook de spieren in je gezicht en bekkenbodemspieren (voor sommigen is dit al snel voelbaar)

Een workout van 20 minuten op de trampoline heeft een grotere impact dan 30 minuten hardlopen.

Trampoline springen en hormonen

Trampoline springen zorgt voor de aanmaak van hormonen, zoals endorfine en dopamine die algemeen bekend staan als het ‘gelukshormoon’. Deze hormonen, die door de hersenen geproduceerd worden, hebben invloed op de nachtrust, het humeur en je energie. Het ontbreken van een van deze stoffen kan daarom stoornissen veroorzaken zoals slapeloosheid, migraine en rusteloosheid.

Bij regelmatig springen merk je al snel dat je er vrolijk van wordt, je gaat er beter van slapen en je krijgt meer energie. Springen is een natuurlijk antidepressivum. In Amerika werden tests uitgevoerd met trampolinespringen op varkens (ja, echt!). Ze bleken vrolijker, hadden minder stress, wat risico’s op een hartinfarct verminderd, en ze hadden meer energie.

Verbeter je evenwichtsgevoel

Trampolinespringen verbetert je evenwichtsgevoel. Wanneer je balans slecht is kun je je in het begin ergens aan vast houden terwijl je springt. Dit zijn speciale beugels die je vastzet aan je trampoline. Met deze beugels heb je meer grip wat zorgt voor een betere stabiliteit.

speciale beugels

Voordelen van trampoline springen zijn steeds beter bekend

Het gebruik van een fitness trampoline kan verlichtend werken en voor verbetering zorgen bij lichamelijke klachten. In kankerinstituten in de Verenigde Staten is trampolinespringen zelfs een onderdeel van alternatieve therapieën. Ook in Nederland zijn de voordelen van trampolinespringen steeds beter bekend want het wordt aanbevolen door patiënten verenigingen van onder andere Osteoporose, kanker en ADHD.

Niet heel vreemd wanneer je bedenkt dat iedere lichaamscel wordt blootgesteld aan allerlei impulsen tijdens het springen, waardoor de lichaamscellen écht sterker worden. Ook mensen met een lichamelijke beperking, ouderen of mensen die moeten revalideren na een ongeluk of letsel kunnen veel baat hebben bij het gebruik van de fitness trampoline.

Waarom voor een trampoline kiezen?

Om er zeker van te zijn dat je geen enkel voordeel van trampoline springen over het hoofd ziet, zetten we ze hier nog even de voordelen op een rijtje:

  • Geschikt voor iedereen, ongeacht je niveau, leeftijd of gewicht.
  • Het springen versterkt de rug- en buikspieren.
  • Minder belastend voor rug, knieën en gewrichten ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen.
  • Trampolinespringen activeert de stofwisseling en levert een hoge vetverbranding.
  • Naast dat het goed is voor de gezondheid, is trampolinespringen ook gewoon heel leuk als sport, hobby of als activiteit met de kinderen.
beginnen met trampoline springen

Trampoline springen gezond?

Trampolinespringen is direct gerelateerd aan het immuunsysteem en het lymfestelsel. Tijdens de sprong ervaart het lichaam een moment van gewichtloosheid waardoor alle kleppen in het lymfatisch systeem zich openen en de vloeistof verder stroomt. Dit effect kan zelfs al worden bereikt door alleen op de tenen te veren.

Het springen stimuleert de lichaamscellen om afval- en gifstoffen uit te drijven. Denk aan bacteriën, virussen, gifstoffen en andere lichaamsvreemde stoffen. Net als tijdens het hardlopen komt er endorfine vrij, maar in tegenstelling tot hardlopen is de impact op je pezen en gewrichten veel minder. De endorfine blijft en die zorgt juist voor een positiever en blijer gevoel.

Fit worden en blijven zonder sportschool abonnement

Dat kan met de Flexbounce fitness trampoline. Je kunt zelf het moment en de plek bepalen waar en wanneer je wilt gaan sporten. Heb je bijvoorbeeld een drukke baan en werk je veel thuis, dan is het heerlijk om even je hoofd “leeg te maken” op de trampoline.

Wist je dat met het springen op de trampoline je wel 500 calorieën per uur kunt verbranden? Een hele goede workout dus voor thuis of in je tuin! 

Misschien vind je dit ook interessant: volg deze tips voor een optimale conditie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *