Wanneer is cardio effectief? Het goede en slechte nieuws!

cardio effectief

Om af te vallen is het goed om veel cardio te doen, toch? De meeste sportscholen beschikken over veel cardio apparatuur, en vaak zijn deze apparaten ook wel bezet met sporters die hier voorstander van zijn.

Sommigen staan urenlang op de hometrainer of zijn fanatiek aan het hardlopen. Om af te vallen beweert iedereen weer wat anders. De een zegt dat je minimaal een uur aan cardio moet doen, de ander zegt dat vijf keer in de week 20 minuten voldoende is.

Anderen vallen zelfs af zonder maar ook een seconde aan cardio te besteden. Maar veel mensen slagen er toch niet in om op een goede manier af te vallen, ondanks dat ze beweren er alles aan gedaan te hebben.

Dit frustreert en werkt demotiverend. Want zelfs als je dagelijks cardio doet, hoeveel cardio moet je dan wel niet doen om voldoende af te vallen? Vandaag krijg je antwoord op die belangrijke vraag!

Afvallen draait om het aantal calorieën

De basis van vet verbranden draait om het aantal calorieën. Dit komt erop neer dat als je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt je af valt. Eet je meer dan dat je verbruikt dan kom je dus aan.

Des te meer je beweegt, des te meer calorieën je verbrandt. Als je vaker gaat bewegen en het aantal calorieën dat je binnen krijgt blijft gelijk, dan creëer je een calorietekort.

Cardio dient puur als hulpmiddel.

Dit betekent dat je cardio in kunt zetten om meer calorieën te verbranden dan dat je binnen krijgt. Dat is de basis om af te vallen. Een goede energiebalans houden, zodat je lichaam niet een teveel creëert wat opgeslagen wordt als vet.

Cardio is echter maar één van de vele manieren die je om calorieën te verbranden. Dit kan ook met krachttraining, groepslessen, hardlopen, klussen, tuinieren, zwemmen etc.

Het slechte nieuws: cardio alleen is niet voldoende

Cardio alleen is niet voldoende. Alleen cardio brengt je niet ver. Als je hier goed over nadenkt is dit ook wel logisch. De meesten die net beginnen met sporten, denken namelijk dat ze al snel zullen afvallen door met cardio bezig te gaan.

Naast cardio vergeten ze dat als ze calorieën hebben verbrand, ze vaak ook meer gaan eten. Dit komt omdat je lichaam moe is en dit wil je dan weer aan vullen met nieuwe energie.

Niet alleen je calorievetverbranding gaat daardoor omhoog, ook de inname van het aantal calorieën stijgt. Hoeveel cardio je dus ook doet, als je het na de training weer bij aan eet dan creëer je geen calorietekort, en val je dus niet af.

Het goede nieuws: het kan makkelijker!

Sta jij je al weken of maanden in te spannen op de loopband? Dan is het niet fijn om te horen dat het allemaal voor niets is geweest. Het goede nieuws is dat je nu wel precies weet wat belangrijk is: voeding

En sterker nog, als je het eenmaal door hebt, wordt het alleen maar makkelijker! Zo kan je namelijk veel doelgerichter werken en als je eigenlijk cardio al niks aan vond, mag je er nu ook gerust mee stoppen.

cardio termen

Lees ook: veelgebruikte cardio termen

Maar cardio is toch goed voor het hart?

Cardio is goed voor de bloedvaten en je hart. Absoluut waar, maar in principe is elke fysieke activiteit goed voor je hart. Dus ook krachttraining. Daarnaast zorgt krachttraining ook nog eens dat je spieren opbouwt en je hart- en vaatstelsel op peil houden.

Belangrijk is om te begrijpen dat je hart- en vaatstelsel echt niet weten of je nu aan het klussen, tuinieren, zwemmen, hardlopen, fietsen of rennen bent. Als de activiteit maar intensief genoeg is waardoor je gaat verbranden

Het enige dat je lichaam weet, is dat er stress ontstaat vanwege ‘zware’ inspanning en dit kan dus met verschillende activiteiten. Ik hoop dus dat je begrijpt dat cardio om af te vallen niet betekent dat je continu op hetzelfde tempo moet bewegen. Het kan allemaal veel sneller en krachtiger!

Afvallen zonder te sporten

Huh? Afvallen zonder te sporten? Is dat überhaupt mogelijk? Ja, zeker! Sporten is namelijk niet het belangrijkste bij vetverlies. Voeding speelt een veel grotere rol. Juist omdat je het resultaat van je workout zo snel weer kunt verpesten door de verkeerde voeding.

Stel nu dat je dagelijks 3000 calorieën verbruikt. Je wilt een calorietekort creëren van 500 calorieën. Dat kan op twee manieren. Of je eet 2500 calorieën in plaats van 3000. Of je eet 3000 calorieën en verbrandt er dagelijks 500 extra.

Het eerste geval bereik je simpelweg door minder te eten. Let wat op je porties, schep bijvoorbeeld een keer minder eten op tijdens het diner of laat eens een ongezonde snack staan.

Praktisch gezien heb je hier geen extra tijd voor nodig. Bij het tweede geval dien je aan cardio te doen om extra calorieën te verbranden. 500 calorieën betekent al gauw 30 – 60 minuten fietsen. Wat kies jij?

Afvallen met behulp van krachttraining

Dat wil niet direct zeggen dat je helemaal niet meer moet gaan sporten, integendeel zelfs. Cardio is alleen niet altijd de meeste effectieve oplossing. Een van de grootste fouten die mensen helaas nog maken als ze willen afvallen, is denken dat cardio veel beter helpt dan krachttraining.

Nou, cardio apparaten doen heel weinig voor de opbouw van spieren en op lange termijn zijn het juist spieren die je nodig hebt die calorieën voor je verbranden.

Ik neem aan dat je niet alleen gewicht wilt verliezen, maar ook vet. 10 kilo in gewicht afvallen betekent niet zoveel als meer dan de helft daarvan uit spieren komt.

Krachttraining zorgt ervoor dat je spieren opbouwt en het effect op lange termijn is veel beter. Tijdens de training is de verbranding dan wel minder hoog, maar krachttraining heeft wel een veel grotere na-verbranding.

Daarnaast heeft het nog wat voordelen. Als je meer spiermassa hebt, verbrand je de hele dag door meer calorieën. Ook in je rust periodes. Je stofwisseling wordt namelijk versnelt door je spierweefsel. Krachttraining zorgt er ook nog voor dat je strakker en beter in je vel zit.

Daarom zou ik zeggen dat krachttraining de basis dient te zijn in ieder afvalschema. Cardio kun je doen om wat extra calorieën te verbranden aan het einde van je training, maar dit is een van de mogelijkheden die je hebt.

Tot slot… is cardio alleen voldoende?

Hoeveel cardio jij wilt doen hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeur. Geniet jij ervan om lekker een rondje hard te lopen of ’s morgens wat baantjes te zwemmen? Houd je dan vooral niet tegen en ga er gewoon mee door!

Cardio is tenslotte nog steeds goed voor je conditie, hart en bloedvaten.

Maar heb je een bloedhekel aan al die cardio oefeningen en trainingen? Doe jezelf dan niet te kort en pak het afvallen op een andere manier aan. Eet wat minder calorieën, ga aan krachttraining doen en eet wat gezonder. Je hebt gelezen dat er genoeg andere mogelijkheden zijn om af te vallen en dat cardio alleen dus niet de enige manier is.

Meer artikelen

cardio training vetverbranding
Cardio

Is cardio met een hoge of lage intensiteit beter voor de vetverbranding?

Of je cardio met een hoge of een lage intensiteit kiest, hangt af van je doel, fitheid en de tijd die je beschikbaar hebt. Beide soorten zullen cardio-vasculaire fitheid ontwikkelen en vet verbranden, maar over het algemeen is cardio met een hoge intensiteit effectiever.

slaap
Afvallen

Hoeveel calorieën verbrand je in je slaap?

Op een dag slapen we gemiddeld 8 uur. Je lichaam is tijdens de nachtrust hard aan het werk om calorieën te verbranden, maar hoeveel calorieën verbrand je in je slaap? Die vraag beantwoorden we in deze blogpost.