Als kind hebben we allemaal leren zwemmen. De een wat eerder dan de ander, maar de meesten van ons hebben wel hun A- en B diploma. Niet heel gek, want Nederland is een waterrijk land. Zwemles is dus vaak een must voor de veiligheid. Echter, stoppen veel mensen op latere leeftijd er weer mee, terwijl het zo goed voor je is.

Nieuwsgierig waarom zwemmen zo goed is voor de algemene gezondheid? In dit artikel lees je de belangrijkste punten waarom zwemmen zo gezond is, en waardoor jij hopelijk gemotiveerder bent om het zwembad in te duiken.

Op een ontspannen manier aan je conditie werken

Net als hardlopen of fietsen is zwemmen een cardiosport. Dat houdt in dat je vooral je conditie traint. Als je regelmatig zwemt, dan zal je merken dat je het steeds langer vol gaat houden, zonder dat je intensief moet trainen.

Eén a twee keer per week baantjes zwemmen is super gezond.

Dit komt omdat je longinhoud groter wordt, zodat je minder snel buiten adem raakt. Daarnaast heeft het een positief effect op de het hart- en bloedvaten. Kortom, ben je het beu om bij iedere trap weer op adem te komen en wil je op een ontspannen manier aan je conditie werken? Dan is zwemmen een zeer goede optie.

Je traint het hele lichaam met zwemmen

Een groot pluspunt van zwemmen is dat het naast een verbeterde conditie niet ophoudt. Je traint namelijk het hele lichaam, doordat er meer spieren worden ingezet, in tegenstelling tot fietsen of hardlopen bijvoorbeeld, waarmee je vooral je benen traint, is het echt een veelzijdige sport waardoor je alle spieren evenwichtig traint.

De mogelijkheid op het overlasten van bepaalde spiergroepen is ook bijna nihil. Om die reden is het ook ideale sport om een gespierd en gezond lichaam goed te onderhouden.

Zwemen is een uitstekende manier om af te vallen

Omdat zwemmen een cardiosport is, verbrand je er uiteraard vet mee. Gemiddeld verbrand je ongeveer 500 tot 750 calorieën per uur (los gezien van de intensiteit van de training).

Aardig veel dus, voor een sport waar je naar verhouding helemaal niet vermoeid van raakt. Reden voor die hoge verbranding is, omdat je verschillende spiergroepen gebruikt tijdens het zwemmen.

Dit maakt zwemmen een uitstekende manier om af te vallen. Eveneens voor mensen met overgewicht kan het een goede manier zijn om die eerste kilo’s kwijt je raken. In het water zal je namelijk, in tegenstelling tot hardlopen, niet snel last krijgen van je gewrichten.

zwemmen

Je kunt ook prima zwemmen als je last hebt van (kleine) blessures

Het laatste grote voordeel waarom zwemmen zo gezond is: het kan ook wanneer je last hebt van blessures. De kans dat je tijdens baantjes trekken gewond raakt, is trouwens ontzettend klein. Niet voor niets is zwemmen een belangrijke sport voor mensen om te revalideren na een ongeluk.

Zeker wanneer je andere sporten niet kunt doen vanwege lichamelijke beperkingen, is zwemmen nog een goede optie. Wel is het in dit geval verstandig om van te voren een arts of fysiotherapeut te raadplegen. Een deskundige kan je bijvoorbeeld adviseren of je bepaalde slagen wel of niet kunt toepassen.

Profiteer optimaal 

Alles bij elkaar kunnen we zwemmen dus een ontzettende gezonde sport noemen. Om er optimaal van te profiteren is het belangrijk dat je het regelmatig doet. Om de week een uurtje zwemmen is dus niet voldoende.

Eem slim idee is om bijvoorbeeld één of twee keer per week een vast moment in te plannen om te gaan zwemmen. Koop bijvoorbeeld een badenkaart voor 20-25 keer, zodat je geen reden hebt om niet te gaan.

Je zal merken dat je iedere keer net iets harder gaat en het langer volhoudt. Geen zin om alleen te gaan? Spreek dan of met een vriend of vriendin, zodat je elkaar stimuleert om in beweging te blijven!

Misschien vind je dit ook interessant: Alle relevante informatie over het nut van cardio

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *